ברוכים הבאים ל-pocket
תובנות ומבט מעמיק על צרכנות, סלולר, תיירות, שיווק, תקשורת וטכנולוגיה. ביקורות, דיווחים וניתוחים על מוצרים, שירותים, חוויות וחידושים לצרכן

פלאפון מעלה הילוך: מציעה חבילת סלולר עם 12GB ב-29 ש"ח

חברת פלאפון יצאה במבצע חדש במסגרתו החברה מציעה חבילת סלולר "ללא הגבלה" במחיר של 29 ש"ח עם 12GB נפח גלישה, כפול מזה שנהוג לקבל בחבילות של 29 ש"ח. מבצע הכפלת הגלישה (לשנה הראשונה) מוצע תחת המותגים המוזלים – Pmobile הנמכר ברשת באג ו-Kravitz Mobile הנמכר ברשת קרביץ. המבצע כמובן לא מוצע תחת המותג הראשי "פלאפון" (שמחיריו מתחילים ב-49 ש"ח) ומסיבה לא ברורה לא תוכלו למצוא את המבצע הזה גם במותגים מוזלים אחרים הפועלים תחת פלאפון – כדוגמת "וואלה מובייל", GINI mobile, היי מובייל ו-SAWA מובייל.

מחיר של 29 ש"ח הוא המחיר הנמוך בישראל שהוצע מעולם לחבילה הכוללת נפח גלישה שכזה (12GB) למשך שנה, הנחשב כיום לנדיב יחסית להרגלי הגלישה הנוכחיים בארץ. פלאפון למעשה החליטה להכפיל את נפח הגלישה בחבילת ה-29 ש"ח, כהטבה לשנה הראשונה. במחיר חודשי של 29 ש"ח בדר"כ ניתן למצוא בשוק חבילות עם 6GB, למעט מבצעים נקודתיים שבהם מוצעת הגדלה ל-8GB, לתקופה זמן מוגבלת. במסגרת המבצע, גם חבילת ה-39 ש"ח המוזלת של פלאפון (שבמקור נמכרת עם 10GB), מוצעת עם נפח גלישה כפול (לשנה הראשונה), כך שהמצטרפים יהנו מנפח גלישה כפול של 20GB ב-39 ש"ח (עם 500 דקות שיחה ליעדים נבחרים בחו"ל).

בפלאפון כנראה החליטו להעניק למצטרפים נפח גלישה כפול, לניצול במהלך השנה הראשונה, כדי לבדל את המבצעים שלהם מיתר החברות ולתת למצטרפים תחושה שהם מקבלים הרבה יותר באותו מחיר. בעבר הרחוק, גולן טלקום הציעה חבילת 10GB ב-29 ש"ח – אשר נחשבה לתקדימית בזמנו, ביחס למחיר ולנפח הגלישה שהיא מעניקה. לא ברור האם המהלך של פלאפון יקבע סטנדרט חדש של נפחי גלישה והאם בחברות סלולר נוספות יחליטו לצאת עם חבילות דומות.

גיל שרון, מנכ"ל פלאפון לשעבר והיו"ר המיועד של גולן טלקום, דיבר בראיון בגלי צה"ל על המחירים בשוק הסלולר וציין כי מחירי החבילות נמוכים בצורה קיצונית וכי מרכיבי החבילות גדולים מאוד מבחינת כמות הגלישה הניתנת ללקוחות לצד שיחות "ללא הגבלה". חשוב לציין כי הפעלת רשת סלולר כרוכה בעלויות קבועות בעיקרן, כך שלקוח שגולש 6GB או 60GB לא בהכרח עולה לחברה יותר.

ברשתות משותפת כמו זו של פרטנר והוט מובייל, יש כנראה מנגנון התחשבנות לעניין חלוקת ההוצאות, המבוסס בין השאר גם על היקף צריכת הדאטה של כל חברה. עדיין מדובר במספרים זניחים יחסית, כך שלחברות הסלולר חבילת 6GB עולה כמו חבילת 12GB. במקרה של פלאפון, שלא חולקת רשת ונשענת על התשתית הנייחת של חברת האם בזק, עלויות הדאטה קשיחות הרבה יותר. זו הסיבה שהוט מובייל הרשתה לעצמה לצאת בזמנו עם חבילת גלישה ללא הגבלת נפח, אך שיווקה הופסק והוחלף בחבילת 100GB, כנראה מתוך רצון למנוע חניקות נקודתיות של הרשת ע"י משתמשים העושים שימוש לרעה ולא בגלל עלויות הדאטה.

נפח הגלישה יהפוך ללא רלוונטי?

כל עוד תישמר רמת התחרות, חבילות של 10GB-20GB צפויות להפוך לסטנדרט בשוק עוד במהלך 2017-2018, על אף שהרבה לקוחות עדיין צורכים נפח בסיסי של עד 3GB. משתמשים המחזיקים בסמארטפונים מתקדמים וצורכים הרבה תכנים (ובראשם וידאו) מנצלים בקלות יתרה נפחים של 5GB-10GB. המשך פעילותה של גולן טלקום כמחוללת תחרות וכניסתה הצפויה של אקספון לשוק בהחלט צפויים להשפיע על המרקם התחרותי והתפתחות החבילות בשוק.

בדינמיקת התחרות הנוכחית בשוק הישראלי, ניתן לצפות כי רק לקראת שנת 2020 צפויות חבילות של 20GB, 40GB ו-100GB להפוך לפופולריות ונגישות יותר, אלא אם השוק יתכנס לעבר חבילות ללא הגבלת נפח או חבילות של "גלישה חופשית" כקונספט שיווקי, שנפח הגלישה בהן יוגבל רק כאשר הלקוח ינצל עשרות\מאות רבות של ג'יגות. כלומר, נפח הגלישה יהיה כה נדיב עד לרמה שלא יהיה צורך להציגו בפרסומים השיווקים (רק כמגבלה תיאורטית באותיות הקטנות), בדומה לאופן שבה מגבלת הדקות מוצגת כ"ללא הגבלה" (על אף שבפועל קיימת מגבלה קיצונית של 5,000 עד 10,000 דקות – תלוי בחברה).

תחרות גוברת עשויה להאיץ את תהליך המעבר לחבילות מוגדלות \ חבילות "גלישה חופשית". תהליך שכזה מתרחש במספר מדינות בעולם, בראשן ארה"ב, המתמקדת בתקופה האחרונה בשיווק חבילות "גלישה חופשית" (המשווקות כ-"Unlimited Data" עם מגבלת שימוש הוגן מוגדרת). בתרחיש שבו השוק יעבור לחבילות גלישה חופשית ונפח הגלישה כבר לא ישמש כפקטור תמחורי, חברות הסלולר צפויות לעבור למבנה תמחורי חדש שבו מחיר החבילה ייקבע את מהירות הגלישה המקסימלית ולא את נפח הגלישה.