ברוכים הבאים ל-pocket
תובנות ומבט מעמיק על צרכנות, סלולר, תיירות, שיווק, תקשורת וטכנולוגיה. ביקורות, דיווחים וניתוחים על מוצרים, שירותים, חוויות וחידושים לצרכן

המהפכה המתבקשת בשירותי הטלוויזיה של yes: כיצד ישנה את פניו מותג הפרימיום?

חברת הטלוויזיה של קבוצת בזק, yes, עושה בשנים האחרונות את המעבר משידורי טלוויזיה באמצעות תשדורת לווין לשידורים מבוססי אינטרנט. זה התחיל בשירות ה-VOD של החברה, אשר מבוסס כולו על חיבור אינטרנט, כחלק מהממיר הלוויני ועד להשקת מותג המוזל של החברה, STING TV, הפועל באמצעות סטרימרים ואפליקציה ייעודית.

כעת, החברה צפויה להמשיך את המפכה, או ליתר דיוק – האבולוציה, עם השקת שירותי טלוויזיה מלאים מבוססי אינטרנט. כלומר, זניחת הממיר הלוויני לטובת "ממיר" המונשם אינטרנטית ואינו תלוי בצלחת לווין לצפייה בשידורים לינאריים. תשתית הלווין כבר איננה מתאימה למוצרי הטלוויזיה של ימינו והיא לא מסוגלת לספק כיום, בשל מגבלותיה, שירותים חכמים. המעבר לשידורי אינטרנט מלאים הוא טבעי, אך חייב להיעשות באופן שלא פוגם במוצר ובחוויית הלקוח. מוצר שכזה יהיה מחויב להיצמד לסטנדרטים המתבקשים ממותג הפרימיום שהחברה מטפחת במשך כשני עשורים.

גם המחיר צריך לעבור התאמה. לקוח המשלם 200 ש"ח עבור שירותי טלוויזיה בלווין, נושא בעלויות התוכן וגם בעלויות הגבוהות של התשתית הלוויינית הכרוכה בהפצת השידורים. בשירות מבוסס אינטרנט, הלקוח מתחזק על חשבונו תשתית אינטרנט ולכן שירות טלוויזיה הנשען על תשתית האינטרנט של הלקוח אינו יכול לעלות על 150 ש"ח.

מבחינה חצר הלקוח, השינוי הוא יחסית פשוט. בהתקנות, yes ממילא נדרשת לבצע חיבור של הממיר לנקודת אינטרנט, לטובת הפעלת שירות ה-VOD בממיר. כך שהחלפת הממיר ההיברידי (משולב לווין-אינטרנט) בממיר שכולו אינטרנטי לא בהכרח תחייב שינויים משמעותיים בנקודה שבה פועל VOD.

במסגרת פלטפורמת השידור החדשה, חברת yes גם תצטרך לתת מענה לבתים פרטיים/דירות גדולות, שבהם מעל 5 נקודות צפייה. כיום, בתים עם יותר מ-5 טלוויזיות אינם יכולים להצטרף לשירותי הטלוויזיה האינטרנטיים של פרטנר וסלקום, המוגבלים לעד 5 מכשירים/ממירים/סטרימרים ללקוח, לרוב בשל מגבלות משפטיות הנוגעות לזכויות שידור.

המעבר לשידור מקוון הוא מבורך וחשוב – ויוכל סוף סוף לתת מענה ללקוחות המותג yes את שירות ה-CatchUp (צפייה בכל התוכניות ששודרו בשבוע החולף), אשר הפך בשנים האחרונות לסטנדרט בחוויית הצפייה של הישראלים, אשר רבים מהם נטשו את קונספט הממירים המקליטים לטובת שירותי CatchUp חכמים. העובדה ששירות זה מוצע ללקוחות סטינג, נקסט, פרטנר וסלקום ולא ללקוחות yes, המשלמים מעל 200 ש"ח על שירות טלוויזיה, הוא לא פחות מאבסורדי.

האתגר הגדול יהיה לשמור על איכות המוצר ש-yes מתחזקת מזה שנים, גם בתוך פלטפורמה אינטרנטית, העשויה להיתפס כפחות אמינה ואיכותית למול השידור הלווייני. חובבי ספורט רבים ידועים ככאלה שאינם מתפשרים על איכות התמונה ולכן רבים מהם נותרו נאמנים לשירותי הטלוויזיה המסורתיים בכבלים ובלווין על חשבון שירותי הטלוויזיה האינטרנטיים של סלקום ופרטנר.

השינוי הטכנולוגי מתבצע בתקופה שבה קבוצת בזק מקדמת כינוס של חברות הבת שלה, פלאפון, yes ובזק בינלאומי, תחת מטה ניהולי משותף, אשר צפוי לייצר מטרייה שיווקית של חבילות משולבות, תחת המותג yes – כמותג המוביל של חברות הבת. בזק כקבוצה מנסה כל הזמן להיכנס למגרש הטריפל חרף המגבלות החלות עליה ובעיקר זו המחייבת אותה לשווק רק חבילה פריקה, כזו שאת חלקיה ניתן לרכוש בנפרד. הלקוחות בשוק נעים, שלא לומר דוהרים, לכיוונן של פרטנר וסלקום, מציעות חבילות טריפל משתלמות במחיר של 130-160 ש"ח, עם שירותי טלוויזיה מתקדמים, טלפוניה קווית ואינטרנט ביתי, לעיתים על בסיס תשתית סיבים אופטיים מתקדמת.

לאור הסטינגיזציה הטכנולוגית של yes, ספק אם יהיה לשירות STING TV הצדקה קיומית בהמשך הדרך. עם המעבר לשידור מבוסס אינטרנט, yes תוכל לשווק חבילת לווין במחיר גבוה או חבילת שידורי אינטרנט צרות במחיר נמוך יותר. גורמים התעשייה טענו כי ההצלחה של שירות STING מוגבלת מאוד והוא מתקשה לחסום את פרטנר וסלקום, לכן, החברה ממשיכה לשווק תחת המותג סטינג מבצעים עמוקים. נכון להיום, החברה מציעה את החבילת המשפחתית של סטינג במחיר חודשי של 65 ש"ח למשך חצי שנה (99 ש"ח בחודש השביעי ואילך). זה רק עניין של זמן עד שלקוחות סטינג ימוזגו תחת שירות האינטרנט החדש של yes.

חברת HOT נמצאת בימים אלו בניסוי לאפליקציה חדשה (לסטרימרים/טלוויזיות חכמות), אשר תאפשר ללקוחותיה לצפות בכל תכניה, ללא צורך בממיר. בשלב זה, הוט מתכוונת להציע את האפליקציה הניסיונית ללקוחות קיימים בשירות הכבלים לטובת חסכון בהתקנה/השכרה של ממירים נוספים. בהמשך, ייתכן כי האפליקציה תשמש כחלופה מלאה לממירי הכבלים של החברה, כשירות טלוויזיה עצמאי אשר יימכר בנפרד, בדומה לשירות המוזל של החברה, NEXT TV, אשר אינו זוכה לחשיפה רבה.